PROGRAM WYCHOWAWCZY PRZEDSZKOLA W OSIECZNICY NA ROK 2015/2016
CEL GŁÓWNY PROGRAMU:
• Stwarzanie warunków do pełnego rozwoju osobowego każdego z naszych wychowanków, zgodnie z ich wrodzony potencjałem i możliwościami w relacjach ze środowiskiem społeczno-kulturowym i przyrodniczym
CELE SZCZEGÓŁOWE:
• Kształtowanie podstawowych powinności moralnych np. życzliwości, tolerancji, uczciwości, sprawiedliwości, odpowiedzialności;
• Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych;
• Tworzenie więzi uczuciowej z rodziną i środowiskiem, w którym dziecko wzrasta;
• Wzmacnianie poczucia przynależności narodowej, historycznej, kulturowej;
• Rozwijanie umiejętności polubownego rozwiązywania spraw konfliktowych
i dochodzenia do kompromisu;
• Rozwijanie umiejętności rozróżniania dobra od zła;
• Uświadomienie złożoności otaczającego świata i czyhających zagrożeń;
• Rozwijanie postaw prozdrowotnych;
• Uświadomienie dzieciom swoich praw i obowiązków.
METODY PRACY:
• Przyswajanie – metody podające: opowiadanie, wiersze, piosenki, rozmowa, historyjka obrazkowa, praca z tekstem;
• Odkrywanie – metody problemowe: gry dydaktyczne,,,Burza mózgów”, inscenizacja;
• Przeżywanie – metody aktywizujące: drama, pokaz, wystawa – ekspozycja;
• Działanie – metody praktyczne: ćwiczenia, gry dydaktyczne, zabawy intelektualne np. rebusy, rozsypani.
FORMY PRACY:
• praca indywidualna;
• zabawa oraz inne rodzaje działalności dzieci pozwalające na rozwijanie własnej inicjatywy;
• czynności samoobsługowe dzieci (np. związane z utrzymaniem higieny osobistej, porządku w sali, szatni) oraz prace użyteczne na rzecz przedszkola, domu itp.;
• spacery, wycieczki;
• zajęcia organizowane przez nauczycielkę z całą grupą lub prowadzone w mniejszych zespołach;
• udział w imprezach i uroczystościach organizowanych w przedszkolu i poza nim;
• udział w konkursach, festiwalach, przeglądach.
KRYTERIA SUKCESU PROGRAMU WYCHOWAWCZEGO:
Dziecko:
1. Dostrzega i rozumie potrzeby innych, akceptuje ich odrębność.
2. Rozumie i przestrzega zasady zgodnego współżycia w grupie.
3. Potrafi kulturalnie zwracać się do innych, używa zwrotów grzecznościowych.
4. Ma poczucie własnej wartości, wiary we własne siły, możliwości i umiejętności.
5. Potrafi nazywać, wyrażać i kontrolować swoje emocje.
6. Szanuje wolność innych, cudze zdanie.
7. Wyraża swoje uczucia, potrzeby i oczekiwania, a także dostrzega je u innych.
8. Rozumie znaczenie dialogu w rozwiązywaniu sporów, potrafi argumentować swoje
racje, oceny i odczucia.
9. Zna i kultywuje tradycje rodzinne, lokalne, regionalne i narodowe.
10. Ma świadomość przynależności narodowej: rozpoznaje godło i barwy narodowe, rozumie pojęcie ojczyzna.
11. Rozumie konieczność przestrzegania zasad zgodnego współżycia ze światem przyrody, przejawia postawy proekologiczne.
12. Rozumie potrzebę stosowania profilaktyki prozdrowotnej.
13. Zauważa sytuacje zagrażające bezpieczeństwu własnemu i innych, potrafi unikać zagrożeń.
14. Umie funkcjonować w środowisku zgodnie z przyjętym powszechnie kanonem norm
społecznych.
15. Zna swoje prawa i obowiązki.
16. Szanuje wartości: prawdę, dobroć, piękno, sprawiedliwość, uczciwość, życzliwość,
szacunek, wyrozumiałość.
17. Rozumie swoje prawo do pomocy ze strony dorosłych w trudnych sytuacjach.
18. Ma poczucie obowiązkowości, odpowiedzialności i wytrwałości decydujące o doprowadzeniu do końca rozpoczętej pracy.
19. Potrafi cieszyć się z własnych sukcesów, docenia sukcesy innych, umie z godnością
przyjmować porażki.
20. Interesuje się otaczającym światem, poszukuje odpowiedzi na nurtujące go pytania.
ZADANIA WYCHOWAWCZE I ICH SPOSOBY REALIZACJI
OBSZAR |
ZADANIA WYCHOWAWCZE |
/SUKCES/ JAKO PRZEDSZKOLAK: |
PRZYKŁADOWE FORMY REALIZACJI |
Integracja Przedszkole jest miejscem przyjaznego przebywania dzieci o różnym stopniu rozwoju. |
• rozróżnianie negatywnych i pozytywnych form zachowania; • akceptowanie drugiego człowieka; • rozróżnianie dobra od zła, • przestrzeganie kompromisu w zabawie, • rozwiązywanie konfliktów, • pomaganie niepełnosprawnym i innym, • rozpoznawanie i nazywanie uczuć innych, • kształtowanie samodzielności, • kształtowanie odporności emocjonalnej. |
• przestrzegam zasad i norm zawartych w Kodeksie przedszkolaka; • okazuje szacunek dorosłym; • jestem serdeczny dla innych; • akceptuje innych takimi, jacy są; • mówię o swoich uczuciach; • pomagam młodszym, słabszym; • staram się być samodzielny; • dążę do rozwiązywania problemów w sposób społecznie akceptowany |
• zabawy integracyjne, tematyczne; dydaktyczne, konstrukcyjne, ruchowe; • muzykoterapia; • formy teatralne; • literatura dla dzieci; • wystawki prac dziecięcych; • zajęcia otwarte, warsztaty dla rodziców; • relaksacja |
Obyczajowość Przedszkole pomaga dostrzegać wokół siebie wartości ważne dla społeczeństwa. |
• kształtowanie poczucia przynależności do grupy, rodziny oraz wypełnianie obowiązków na ich rzecz, • dbanie o dobro własne i innych, • odczuwanie więzi z przedszkolem, domem rodzinnym i ojczyzną, • używanie form grzecznościowych, • kulturalne zachowywanie się w każdej sytuacji, • rozróżnianie pozytywnych i negatywnych form zachowania, • dostrzeganie odrębności innych i rozumienie ich potrzeb |
• wspólnie i zgodnie bawię się z dziećmi; • potrafię czekać na swoja kolej podczas działalności zabawowej i edukacyjnej; • szanuję własność cudzą i wspólną; • wiem, że praca innych jest trudem, który należy szanować i tego samego oczekuję od innych; • do zabawy biorę tylko te zabawki, którymi teraz będę się bawić, a po skończonej zabawie odłożę je na miejsce; • bawię się tak, aby nie powodować zagrożenia i przykrości innym; • pomagam innym młodszym i mniej sprawnym kolegom; • próbuję samodzielnie rozwiązywać sytuacje problemowe zgodnie z ogólnie przyjętymi normami; • stosuje formy grzecznościowe: proszę, dziękuję, przepraszam itp.; • wiem, że w przedszkolu jestem po to, aby zdobyć wiedzę i umiejętności potrzebne mi w szkole. |
• kronika przedszkolna, • uroczystości, • spotkania, • konkursy, • koncerty, • programy, • przedsięwzięcia, •
|
Regionalizm Patriotyzm Przedszkole tworzy warunki sprzyjające uczestniczeniu dzieci w życiu rodziny, lokalnego środowiska oraz klimat miłości do małej i wielkiej ojczyzny.
|
• wzmacnianie więzi emocjonalnej z rodziną, • rozwijanie zainteresowania własną miejscowością i regionem, • wzmacnianie poczucia przynależności narodowej, historycznej, kulturowej, • uświadamianie oraz wpajanie szacunku dla kultury własnego narodu oraz jego dziedzictwa, • kształtowanie postaw otwartych, tolerancyjnych, nastawionych na różnorodność i akceptację innych kultur i narodów, • szanowanie praw człowieka. |
• znam członków swojej rodziny; • znam nazwę swojej miejscowości i uczestniczę w jej życiu; • szanuję kulturę i tradycje narodowe; • wiem, że mieszkam w Polsce i jestem Polakiem; • znam hymn Polski i szanuję znaki narodowe; • wiem, że Polska należy do Unii Europejskiej; • wiem, ze wszyscy ludzie mają te same prawa.
|
• zajęcia tematyczne, • spacery, • wycieczki, • spotkania z ciekawymi ludźmi, • wystawy okolicznościowe, • imprezy, • kiermasze, • uroczystości.
|
Ekologia Przedszkole uczy kochać i chronić otaczającą go przyrodę.
|
• kształtowanie opiekuńczej postawy dzieci wobec istot żywych i środowiska naturalnego, • ukazywanie walorów estetycznych przyrody i budzenie potrzeby zachowania jej piękna, • kształtowanie u dzieci poczucia odpowiedzialności za stan środowiska w swoim otoczeniu, • zachęcanie dzieci i ich rodziców do podejmowania konkretnych działań na rzecz przyrody ojczystej. |
• nie łamię gałęzi drzew i nie depczę trawników; • nie śmiecę; • nie męczę zwierząt; • sadzę drzewa i krzewy; • opiekuję się zwierzętami; • zwracam uwagę tym, którzy czynią krzywdę przyrodzie; • rozpoznaję zagrożenia dla środowiska przyrodniczego.
|
• wycieczki, • spacery, • konkursy, • prace porządkowe, • prace hodowlane, • doświadczenia, • obserwacje przyrodnicze, • eksperymenty, • akcje ekologiczne, • filmy.
|
Zdrowie Przedszkole rozwija umiejętności i nawyki oraz promuje zachowania, które pozwalają spojrzeć na zdrowie, jako wartość.
|
• kształtowanie świadomej i czynnej postawy w dążeniu do zachowania zdrowia, • nabywanie właściwych nawyków higienicznych, żywieniowych i aktywności ruchowej, • stwarzanie poczucia bezpieczeństwa własnego i innych, oraz życia w zgodzie ze środowiskiem naturalnym, • angażowanie rodziców w działalność prozdrowotną przedszkola.
|
• znam zasady dbałości o zdrowie i bezpieczeństwo oraz je przestrzegam; • chętnie korzystam z zabiegów higienicznych; • spożywam zróżnicowane posiłki; • czynnie spędzam wolny czas; • rozumiem zasady sportowej rywalizacji; • ubieram się stosownie do pory roku.
|
• zajęcia zorganizowane, • zabiegi higieniczne, • spacery, • wycieczki, • zawody sportowe, • konkursy i turnieje, • przedsięwzięcia i akcje prozdrowotne.
|